MAMI Kupa Máriapócs


Eredmények


Éljen Május elseje!

benzingőz és (motor) zaj köszöntse!


Vannak a társadalomnak jól körülhatárolható kis csoportjai, melyeknek tagjai egy tavaszi hosszú hétvége hírére teljesen ésszerűtlen cselekvéssorba kezdenek.
A normálisabbja a hosszú tél után az ilyen hétvégéket családi körben, aktív pihenéssel tölti, kirándulni megy, mert kivirul a természet vagy csak kiül a kertbe és nézi a fű növését.
Mások horgászni mennek, mert szeretnének egy kis nyugalmat a szokásos munkahely-család daráló után.

Van azonban egy kompánia, melynek tagjai valami faramuci belső kényszertől vezérelve, környezetük számára teljesen értelmetlen dolgokat dünnyögnek az orruk alatt, ilyenkor gumimelegítőkről, spaniferekről, és bár tudják, hogy éjszaka meg fognak fagyni a sátorban, és esélyes, hogy esni fog az eső, mégis elmennek motorversenyzőset játszani.
Ezt a fajta mentális zavart a pszichiátria "MAMI Kupa" néven diagnosztizálja.

Mert az még csak-csak normális volna, hogy ha ez embernek van egy jó motorja, és ha szép az idő, elmegy motorozni, vagy a sebességmániások elhuzagolnak egy pályanapra, veteránosok langzamspaciren elgurulnak mondjuk fagyizni, de ki az az eszelős őrült, aki olyankor megy motorversenyezni, amúgy abszolút nem versenyzésre kitalált motorokkal, mint Simson, MZ, Pannonia, Cbr125, amikor várhatóan két napig esni fog az eső?
Nyilván a MAMI Kupások.

Normális ember, ha tré idő várható, beülteti a családot a kocsiba és megindul a kultúrdeszant valamilyen zárt helyen rendezett eseményére, mondjuk moziba, de a kupások nem, mi elmegyünk a Máriapócson kívül mindentől rettenet messze lévő Rabócsi-ringre, mert az jó.
Valami olyasmi ez, mint a hegymászás, aminek semmi értelme, vagy konkrét haszna nincs, mert miért kell megmászni egy 8 ezer méter magas hegyet, ami még nagyon messze is van, levegő sincs rajta, olyan magas, ha nem fagysz meg lezuhansz a szakadékba, betemet a lavina, vagy elvisz a Yeti, és mégis megmásszák, "mert ott van".

A hegymászós analógiánál maradva, ki az északi, ki a déli oldalról támadja a csúcsot, van minden, supermoto, specrobogó, Old-timer, Young-timer, akár egy vándorcirkusz van nádszélvékony artista és erőművész is, az egész úgy működik mint egy nagy család, szinte mindenki ismer mindenkit.
Míg a fiúk motoroznak, az etecsmentek -barátok, feleségek- rendszerint a kondér körül  sürgölődnek, a legtöbb kis csoport sátra mellett rotyog valami a bográcsban, sül valami a grillen, igazi klasszikus motorverseny és depóélet van a MAMI Kupában.
Így volt ez most Máriapócson is ezen a május elsejét megelőző hétvégén, ahol az ápoltak a kétes időjárás ellenére szép számban megjelentek.
Nézzük a kategóriákat.

Lajos Atya oktat


Young-timer 90-ben bármilyen váltós fűkasza (2t) indulhat, ami 90 ccm-nél nem nagyobb.
Évek óta Pátkai Miki volt a kategória egyeduralkodója, annyival a mezőny fölé nőtt, hogy csak saját magát tudta megverni néha, ha elcsúszott. Rendszerint utcahosszal nyerte a versenyeket. Miki annyira gyors volt és annyi ismeretlen funkciójú műszer-kütyü van a motorján, hogy feltételezhető volt, az egyik egy lcd kijelzőn, a második kör után már a dallaszt nézi unalmában. Spalovszki Viktor vagy a Telek-klán valamelyik tagja legfeljebb csak időmérőn - egy-egy kör erejéig - tudott lőtávolságba kerülni Mikihez, de versenytempóban két-három kör után már nem volt mese, és rendszerint meg kellett elégedniük a második-harmadik hellyel Miki mögött.

Most szombaton viszont már az időmérőn feltűnt nekem egy ismeretlen ember egy fekete motoron. Magabiztos, abszolút sallangmentes motorozással nagyon-nagyon gyorsnak tűnt már szemre is.
Egymást kérdezgették körülöttem az értő drukkerek, vajon ki lehet ez a nagydarab, boyler testű Guy Fawkes, aki alatt jószerével eltűnik az a kis motor, mégis nagyon gyors, de senki sem tudta a körülöttem állók közül, és én sem.
Elballagtam megnézni az eredménykijelzőt, amin döbbenten láttam, hogy az ismeretlen, Guy Fawkes  nem más, mint a jól ismert Farkas Lajos, a Classic 1 kategória kétszeres bajnoka.

Jó, akkor a menést most már értem, de hogy került ide a libakergetőkhöz?

Megkerestem Lajost, aki elmondta, hogy gondolta, kipróbál valami nagyon mást. Felkereste Pátkai Mikit, hogy építsen neki egy ütős kis gépet, Miki pedig épített.
Ez volna kérem a MAMI Kupa kvintesszenciája: építesz egy motort egy másik kategória bajnokának, aki ráül és jól kikerül vele. Ez volna a nemes sportszerűség, bravó Pátkai Miki!

Lajos ha leveszi a bőrt, Tuck barát-szerű figura, szelíd, csöndes, de ha felveszi a bukót, igazi mosolygós gyilkos válik belőle, aki hamarabb leszed a pályán mint gondolnád.

Szombaton az összevont YT-90 és YT 125-4T kategória junior menőinek is kiosztotta a másodperceket, s bár nyilván a Derbi gyorsabb mint a 4t kapagép, ám egyrészt Lajos atyából simán kitelne két junior pilóta, másrészt azért csak egy 50-hez közeledő úrról beszélünk na!

A vasárnapi Bajnokin meg a YT90 kétüteműs pilótáit rajzolta meg.


Az időmérő alapján a rajtrácsra Farkas-Spalovszki-Pátkai sorrendben állt fel az első sor, és már a bemelegítő kör elengedésekor látszott, hogy Viktor a rajtnál megpróbálja majd döntésre vinni. Így is történt.

Elaludt a lámpa, Viktor kilőtt és elsőként tudott elfordulni az egyes kanyarban, azonban a hátsó visszafordítóból már Lajos fordult ki elsőnek, és ez az állapot így is maradt a verseny végéig.
Viktor egy darabig próbált kapaszkodni, de látható volt, el kell engednie Lajost, ha talpon akar maradni,  a továbbiakban tehát okos motorozással gyűjtötte a pontokat. 
Pátkai Miki feljött ugyan Viktor elé, de egy lekörözésnél nem értették meg egymást Györkös Nándival, aki belül próbált helyet hagyni, ezért kifelé húzódott, pont oda, ahonnan Miki kerülni akarta, így Miki a poros ívre kényszerülve elcsúszott.
Jellemző a sportszerűségre, hogy verseny után megbeszélték, senki nem hibás, nem értették meg egymást, nem volt harag, puszi-pacsi.
Miki kiesésével Viktor megörökölte a második helyet, amit a verseny végéig tartott is.

Classic


Farkas Páter természetesen simán vitte mindkét napon a Classic 1 kategóriát is, sőt szombaton behúzta még az abszolút első helyet a Cb 400-zal Horváth Attila (Rd350) előtt.
Vasárnap a bajnokin kart karba öltve motorozott végig Farkas és Horváth úgy, hogy a tavalyi sérülésből szó szerint lábadozó harmadik helyezett „Füves” Sanyi is kört kapott tőlük.

Sanyi minden ősszel istenbizonymostmártényleg visszavonul, majd tavasszal ugyanúgy ott hasít a pályán, mint az előző évben. Ezt a visszavonulósdit odáig fejlesztette, hogy a szokásos őszi bejelentést előrehozva már most tavasszal megtette a szokásos bejelentést, de ezt sem kell komolyan venni, mint ahogy általában semmit sem, ami Sanyival kapcsolatos. Évekig hagyta terjedni a pletykát - ha egyenesen nem ő kezdte terjeszteni - hogy azért füves a beceneve, mert valamiféle illegális szerekkel foglalkozna, közben meg csak simán kertész a foglalkozása.
Biztos lehetsz benne, hogy ha Sanyi azt mondja: „Áhh,csak lájtosan fogok körözgetni”, akkor felmegy, és azonnal széttépi a gázkart, majd lejön és közli, hogy 2 századra volt az egyéni körrekordjától, csak feltartották. Ilyet akkor is tud mondani, ha tök egyedül volt a pályán.
Szenzációs figura.

A hétvége jelentős fejleménye volt, hogy a Classic kategória korelnöke Neumann Laci bácsi P20-ról Yamahára váltott.

Supermoto


 A korábbi esőzések miatt, elmaradt a motosoknak beígért terep szakasz, helyette egy rendkívül látványos ugratót helyeztek el a pályán, ami főleg az ilyesmihez kevésbé szokott amatőr mezőnyben okozott meglepetést a versenyzőknek.

A Prestige kategóriában későbbi győztes Ónodi Benjámin - én úgy láttam,szándékosan - nem vett éles rajtot, talán azért, hogy legyen valami akció és ne sima rajt-cél győzelmet arasson, a harmadik helyről felkapaszkodva Gomba Danival nagyot meccselve nyerte a futamot.
Miután megelőzte Danit is, minden körben egykerekezéssel és látványos ugratásokkal szórakoztatta a látványért hálás nagyérdeműt.
A dobogó harmadik fokáért az elsőtől az utolsó körig ádáz csata dúlt Ádám Mihály és Dudás Attila között.
Misi szemmel láthatóan gyorsabb volt, Attila azonban annyira jól védekezett, hogy egészen az utolsó körig tartani tudta Misit, kettejük harca annyira látványos volt, hogy talán ez volt a motós kategória versenyének csúcspontja.

Az amatőrök kupaversenyén az igazi látványosságot az ugrató szolgáltatta, ahol apróbb fogadásokat tettünk minden körben, hogy az ugratóra egyszerre érkező motósok közül kinek sikerül az ugrató után is a motoron maradnia. Hartmann Feri még saját magát is meglepte az utolsó körben, nemhogy a motoron maradt, de egy nagyszerű belső íves érkezéssel még a futamot is megnyerte.

MZ


Megmondom mi van.
Az van, hogy az MZ-seket egy távoli galaxisban egy szupertitkos eldugott laborban tenyésztik kifejezetten azzal a céllal, hogy amúgy versenyzésre teljesen alkalmatlan motorokkal eszelős köridőket motorozzanak.
Utána idehozzák őket a földre, hogy a Földlakó motorosokat szívassák például azzal a köridővel, hogy Dézsi Viktor, Máriapócs 44,5.
Ha ezt az időt egy normál pályanapon bemondod a büfében, megkérdezik, melyik 600-as motorral mentél, és megveregetik a vállad, hogy ügyes vagy.
Közben a földönkívüli biokémikusok gurulnak a nevetéstől, hogy megint milyen jól sikerült megviccelni a földlakókat.
Az MZ-sek külsőre teljesen humanoid alakúak, nappal kamuból még emberi ételt is esznek, a működésükhöz szükséges uránpasztillát éjszakánként veszik be.
Én már láttam, de pszt, ez titok, aki nem hiszi, jöjjön ki és nézze meg egy futamukat...

Ezen a hétvégén a többszörös bajnok Kutrik Zsombor esőnap(okat) tartott, az alatt a rövid idő alatt amíg a pályán tartózkodott nem volt célszerű a közelében lenni. 
Szombaton Chino (Irmai Zoltán) ütötte ki alóla a recegét, vasárnap Turzó Sanyi úrral mutattak be fetrengéssel egybekötött páros homokfürdőt a visszafordító előtti féktávról, ezek után Zsombi érthetőleg elég boldogtalan volt.
Az első napon Dézsi Viktor simán kivárta míg Chino és Zsombi kipöckölik egymást, majd az élre állt és győzött, mögötte Szilágyi Zoli bemutatott egy hibátlan kormányátugrós hájszájdot, aztán vidáman, de hosszasan szerelte az elgörbült eztmegazt, mintha mi sem történt volna, hogy vasárnap szépen hozza mindkét futamban a dobogós helyezést.

A szombati zakopáne után Chino motorjából eltűntek a hármas fölötti fokozatok, ám még így eséssel együtt is bekínozta az MZ-t a negyedik helyre Gonda Tamás mögé. 
Délután megreparálták a kohószökevényt, és vasárnap Chino  a korábbi bukástól motiváltan, ellenállhatatlan motorozással megnyerte mindkét futamot.

A második MZ-s futamban egyelőre még tisztázatlan okból, a ceglédi Tóth Péter a célgörbe utáni teligázos jobbosban fékezés nélkül, nagy sebességgel nekicsúszott a betonfalnak, ezért azonnal piros zászlós versenymegszakítást kellett elrendelni.
A rajongók és a többi versenyző nagyon aggódott Peti állapota miatt, hiszen a mentősök igen hosszasan tevékenykedtek, ami miatt a versenynap többi kategóriájának a futamai el is maradtak.

Mint azóta kiderült, Peti már jól van, még néhány kórházi fényképet is láttunk, ami köztünk szólva nyilván tök kamu, egyszerűen visszavitték a bolygójára és kapott új balkezet és új lábakat.
Bennfentes információk szerint a következő versenyt a látszat kedvéért kihagyja, de Kecsóringen már egy teljesen megreparált Tótpetit láthatunk a dobogóért küzdeni.

Gyertek el, rendkívül látványosnak ígérkezik az új nyomvonal!

Legközelebbi kihelyezett szanatóriumi szakkör az EuroRingen lesz, május 27-28-án!


Szerző: Mzoli